Edesö Fiskeklubb

Svårare än så är det inte

Nyheter/Blogg

Här lägger vi upp nyheter eller svar på frågor som ställts till oss. Vi kan också skriva om annat som rör fiske.

Har du en fråga angående något av inläggen går det bra att skicka ett mail till oss.

RSS

Havsöring i Strömmen

5 Mar 2016

Nästan hela fiskeklubbens guidekår samlades en dag i Stockholms ström för att fiska havsöring. Vi började vid stadshuset och flyttade oss sedan till Strömsborg, där fick vi några bra tips av en annan havsöringsfiskare. Vi kände några eventuella nyp på betena men inga klara napp. Vi gick sedan vidare till riksdagen där vi även åt [...]

Gäddfiske

27 Dec 2015

Gäddan En av våra största rovfiskar Esox lucius Utbredning Gäddan finns i hela Sverige men endast sporadiskt i fjällregionen. den förekommer i söt- och bräckvatten men har även påträffats i saltvatten. Gäddan lever där bytesfisk finns och påträffas därför i både djupa och grunda delar av sjöar och skärgårdar. Även små sjöar och vattendrag kan [...]

Abborrfiske

Abborren Sveriges vanligaste sportfisk Perca fluviatilis Utbredning Abborren finns i hela södra och mellersta Sverige med undantag i havet utanför västkusten. I fjällregionen finns ett antal bestånd i olika sjöar. Abborren lever i söt- och bräckvatten och finns i vattendrag sjöar, skärgårdar osv. Abborren är svår att hitta i starkt strömmande vatten. Abborren kan leva [...]

Sommarens kurser!

6 Jul 2015

Nu drar vi igång våra kurser igen! Precis som tidigare år börjar kursen klockan 9 på morgonen. Vi har förlängt kurstiden något  till 3,5 timmar vilket ger mer aktiv fisketid, vilket i sin tur kommer resultera i fler fångade fiskar.  När man fiskar är det väldigt viktigt att inte tappa tålamodet och fylla på med [...]

Sportfiskemässan 2015!

18 Mar 2015

Nu vankas det för sportfiskemässan 2015! Vi rekommenderar er till att åka ner till jönköping och kolla in alla coola produktnyheter, snacka med andra likasinnade, lära er nya knep, eller köpa ny utrustning till grymma mässpriser. Vi var där förra året och hade jättekul tillsammans och vi lärde oss mycket nytt. Info om mässan hittar ni på http://www.sportfiskemassan.se/ Skitfiske! //Edesö Fiskeklubb

Spölagning

1 Oct 2014

Hej igen, under sommaren gick två av mina spön sönder. Jag har försökt att laga dem men nu tror jag att jag har hittat det bästa sättet. Spöt gick av under den andra öglan uppifrån alltså i toppen. Så här kommer en liten guide om hur du lagar ditt spö. Bild på lagningen finner du [...]

Rekordborre!

30 Jul 2014

Rekordborre! På dagens fiskekurs fick Erik upp sin tredje fisk på kastspö någonsin,  och det var inte vilken fisk som helst. Det var en 1,02 kg tung abborre. Det är ett kursrekord som förmodligen blir ganska svårt att slå. Han fick även en abborre på 150 gram också. Gabriel fick upp sin första fisk på kastspö i form av en 450 gram tung borre. Så vi på Edesö Fiskeklubb får gratulera barnen till de fina fångsterna. Bilder finns i fotogalleriet.

Kurs vecka 31

24 Jul 2014

Hej, nu har det blivit dags för årets första fiskekurs. För alla som är intresserade av kursen kommer nu lite information. Måndagen vecka 31 klockan 9:30 utanför hus 1:20 kommer kursen att starta. (för er som inte vet ligger det ungefär mitt i mellan Österglo och den södra båtbryggan). Vi håller på i fem dagar [...]

Sportfiskemässan 2014

29 Mar 2014

Nu är det dags att summera sportfiskemässan 2014. Vi från Edesö Fiskeklubb var där för att kolla in nyheter, lära sig nya saker och prata med andra fiskeintresserade. Vi såg många nya coola saker som Westins nya jiggwobbler Mike the Pike. Betet är 28 cm långt och väger 185 gram! Catch with Care visade upp [...]

Is... igen

20 Mar 2014

Isen hade precis smält bort. Mina nya Jerkbaits hade just torkat efter den sista lackning, och jag var taggad att testa dem.  Jag åkte till en närbelägen sjö för att testa dem, det ända problemet var att några dagar tidigare hade det blivit kallt igen och dagena innan fisket härjade en snöstorm. Från långt håll [...]

Min utrustning del 2

2 Mar 2014

I den förra delen berättade jag om mina haspelspön och rullar till dem men även lite om isfiske. I den här delen ska jag berätta om lite nyinskaffad utrustning för jerkbaitfiske och vertikalfiske. Till jerkbaitfiske använder jag ett Jack Sheldon Recover. Det är 6 fot (180 cm) och tar drag över 150 gram. Det funkar [...]

Tillverka dina egna tafsar!

18 Aug 2013

Ny video på youtube ute. Jag, Jesper visar er hur man gör sin egen tafs. Videon kommer även upp hemsidan senare.

Strömming!

20 Jun 2013

Hej! Jag, Daniel, Fabian och Oskar var ute med båten en sen kväll för att fiska strömming. Utanför Edesöns nordvästra kust fick vi genast napp. Vi hade kommit till ett  stort strömmingsstim. Vattnet kokade av strömming! De var överallt och de dröjde inte länge innan vi fick ge oss. Vi hade över hundra strömmingar ett tiotal minuter senare. Rensningen tog en himlamassa tid men det var det värt!   // Med vänlig hälsning Jesper Adolfsson

Tillverka Wobbler

2 May 2013

Idag har jag byggt en enkel wobbler av trä. Jag använde en rundstav, 3 spikar och olika sorters tejp. Det tog sitt tag att få den rätt balanserad och så, men till slut lyckades jag. Det var gliet pilligt med öglorna och balansen på den men annars var det rätt lätt. Man kan ju bygga [...]

Betestillverkning

17 Apr 2013

Idag när jag kom hem kände jag får att testa att bygga egna drag. Jag tog locket från en vanlig 4 dl plåtburk och ritade formerna till spinnarsked med en penna. Jag klippte ut formerna och slipade till kanterna med sandpapper. Jag hamrade ett hål i änden på plåtbiten, det går lika bra att borra [...]

Olaglig export av Östersjölax

Idag fick jag reda på genom tidningen att ett företag is Sverige sålt stora mängder Österlax till Frankrike. Eftersom det finns så mycket miljögifter i laxen för den bara säljes till Lettland och Finland. Det misstänkte Sportfiskarna redan för två år sedan. Livsmedelsverket offentliggjorde denna rapport idag.   Med vänlig hälsning, Jesper

Min utrustning

15 Apr 2013

Hej! Jag tänkte berätta lite om min utrustning, vad jag använder när och sånt. Vanligtvis fiskar jag med ett 2,10 cm Bullfighter spö från Cormoran (5-25 gram). Till det använder jag en Team Cormoran X Power-S 3000 (6 kullager) med 0,30 Abulon Top lina från Abu Garcia.  Just nu har jag en vanlig 23 cm [...]

Is, is och mera is.

7 Apr 2013

Hej, Jesper här! Is, is och mera is i Östersjön. Men det finns ett vårtecken. Jag har nämligen rullat på ny lina idag. Jag använde Abu Garcias "Abulon".  Linan är 0,30 mm och klarar 15.0 lb (6,7 kg). Tafsen jag använder är en 23,5 cm lång inplastad vajer. Jag har även 35 centimeterstafsar som klarar [...]

Hej, Jesper här!

3 Jan 2013

Nu har det varit vinter länge, jag känner att man vill komma ut nu och dra några kast. Fast det går ju inte.mhoppas ni har ett bra vinterfiske iallafall! Ses i vår!

Nyheter

2 Aug 2012

Nytt på vår sida är att man nu kan lägga in annonser och köpa saker av andra, eller sälja de till oss så säljer vi det.     2 augusti 2012

Prenumerera på vårat nyhetsbrev för att ta del av förändringar som skett eller om det är någonting viktigt vi måste säga till er.

Om du vill ta bort din prenumeration finns det en länk i nyhetsbrevet.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)